Euroscola 2012

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο διοργανώνει κάθε χρόνο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα EUROSCOLA. Με το πρόγραμμα αυτό προσφέρεται η δυνατότητα σε νέους ευρωπαίους να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους, πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να γνωριστούν. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων του Σώματος, στο Στρασβούργο, και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων.  Οργανώνονται πολλές φορές τον χρόνο με τη συμμετοχή μαθητών Λυκείου από τα 27 κράτη μέλη της Ένωσης. Ορισμένες φορές και με μαθητές που προέρχονται από υποψήφια για ένταξη κράτη. 

 

Σε κάθε πρόγραμμα EUROSCOLA, προετοιμασμένοι ήδη στα σχολεία τους, συγκεντρώνονται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Στρασβούργο, 500 περίπου έφηβοι, με στόχο να:

  • εξοικειωθούν με τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών,
  • ευαισθητοποιηθούν  για τον ρόλο που θα κληθούν να παίξουν στη μελλοντική οργάνωση της Ευρώπης,
  • συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προάσπισης της δημοκρατίας και των θεμελιωδών δικαιωμάτων,
  • βρουν ένα βήμα που θα τους επιτρέψει να εκφράσουν τις προσωπικές τους απόψεις και να αξιοποιήσουν την επιθυμία τους για προσφορά.

 Οι μαθητές/-τριες Λυκείου της εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας “εγκαινίασαν” τη χρονιά 2012 των εκπαιδευτικών επισκέψεων (γίνονται 13-15 επισκέψεις το χρόνο) στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο στις 20 Ιανουαρίου 2012. Οι μαθητές και οι μαθήτριες διαγωνίστηκαν προηγούμενα σε γραπτό κείμενο με πανελληνίου τύπου γραπτή εξέταση, σε θέμα αναφορικά με τη συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη μείωση του Δημοκρατικού Ελλείμματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Η διαδικασία επιλογής των μαθητών/-τριών έγινε με βάση 3 κριτήρια:

  • Επίδοση στη συγγραφή κειμένου (60%)
  • Επίδοση στα μαθήματα του σχολείου (20%) και
  • Γλωσσομάθεια (20%).

Η συμμετοχή των παιδιών από τα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Διαγωνίστηκαν περίπου 500 μαθητές/-τριες και επιλέχθηκαν 24 παιδιά, ανάμεσά τους και δύο μαθήτριες από τη Σέρρες και συγκεκριμένα από το Μουσικό Σχολείο. Πρόκειται για τις μαθήτριες της Γ’ Λυκείου, Ευαγγελία Παντελαίου και Ευαγγελία Συμεωνίδου.

Συμβάλλοντας στο ελάχιστο στην προετοιμασία των μαθητών/-τριών της Β’ και Γ’ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Σερρών για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό αλλά και για την οργάνωση της θεμάτων συζήτησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ζήτησα από τις δύο μαθήτριες που κατάφεραν να διακριθούν και να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, να μας μεταφέρουν την εμπειρία τους. 

Το κείμενο που ακολουθεί ανήκει στις μαθήτριες:

“Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος Euroscola, είχαμε τη μοναδική ευκαιρία να ταξιδέψουμε στο Στρασβούργο για μια ημερίδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η διαδικασία επιλογής των μαθητών που θα συμμετείχαν στην αποστολή ήταν απλή: αξιολογηθήκαμε σύμφωνα με το επίπεδο γλωσσομάθειάς μας, το βαθμό προαγωγής από την προηγούμενη τάξη και μια γραπτή έκθεση με θέμα: «Πώς μπορεί να μειωθεί το δημοκρατικό έλλειμμα στη Ευρωπαϊκή Ένωση με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Από αυτήν τη διαδικασία επιλέχθηκαν 24 μαθητές για να εκπροσωπήσουν την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην ημερίδα Euroscola.

Η αποστολή στο Στρασβούργο ήταν πλήρης από κάθε άποψη. Εκτός από την ημερίδα περιελάμβανε και ξενάγηση σε 5 ευρωπαϊκές πόλεις (Στρασβούργο, Ζυρίχη, Κολμάρ, Μπάντεν Μπάντεν και Φράιμπουργκ).

Η ημερίδα διήρκεσε από νωρίς το πρωί έως αργά το απόγευμα και ήταν γεμάτη με δραστηριότητες και γνωριμίες με παιδιά από άλλες 10 ευρωπαϊκές χώρες. Αρχικά, το πρόγραμμα περιελάμβανε ομιλία από  τους υπευθύνους του προγράμματος Euroscola, υπαλλήλους του Κοινοβουλίου αλλά και ενός εκ των αντιπροέδρων. Μας μίλησαν για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τον τρόπο που λειτουργεί, το ρόλο του ως θεσμικό όργανο και τις αρμοδιότητές του. Απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον τρόπο που θεσπίζονται οι νόμοι, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα κάθε κράτους-μέλους. Ακολούθησε παιχνίδι γνώσεων για την Ευρώπη, κατά το οποίο έπρεπε να συγκροτήσουμε ομάδες και να συνεργαστούμε με παιδιά από άλλες χώρες για να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα. Στη συνέχεια οργανώθηκαν committees οι οποίες θα συνέτασσαν μια αναφορά σχετικά με 6 θέματα που αφορούν την Ευρώπη. Η δική μας ομάδα ασχολήθηκε με το θέμα «Ελεύθερη ενημέρωση και αγωγή του πολίτη». Όταν και οι 6 ομάδες ετοίμασαν τις αναφορές τους, συγκεντρωθήκαμε στο ημικύκλιο για να τις παρουσιάσουμε και να αξιολογηθούν από τα υπόλοιπα παιδιά.

Η εμπειρία αυτή μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα το ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ήταν άλλωστε και ο στόχος της ημερίδας.

Το υπόλοιπο κομμάτι του ταξιδιού ήταν αμιγώς τουριστικό και διασκεδαστικό. Με τα υπόλοιπα παιδιά και τους συνοδούς καθηγητές (2 γυναίκες εκπαιδευτικούς από την Κατερίνη) περάσαμε υπέροχα. Είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε με όλους, αφού ολόκληρη τη μέρα την περνούσαμε όλοι μαζί. Περιηγηθήκαμε ανάμεσα στους όμορφους δρόμους των πόλεων, γευθήκαμε την γαλλική κουζίνα και θαυμάσαμε τα αξιοθέατα και την εξαιρετική αρχιτεκτονική τους.

Συμφωνούμε όλοι ότι ήταν μια αξέχαστη και μοναδική εμπειρία και αν δοθεί στον οποιονδήποτε μαθητή/-τρια μια τέτοια ευκαιρία το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να την αξιοποιήσει γιατί δε θα το μετανιώσει”.

 

Επιμέλεια

Χρυσάνθη Παλάζη

Φιλόλογος

http://palazi.blogspot.gr