Γαλλοφωνία 2013

Η ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Καταραμένο πεπρωμένο» δημιουργήθηκε με αφορμή την επιθυμία συμμετοχής του σχολείου μας στο Διαγωνισμό της Γαλλοφωνίας 2013.Το προτεινόμενο θέμα ήταν «Μου διηγήθηκαν ότι…». Οι μαθητές έπρεπε να αναζητήσουν μια αληθινή ιστορία και να την μετατρέψουν σε μύθο εντάσσοντας επίσης στο κείμενο τις δέκα προτεινόμενες λέξεις από την επιτροπή του διαγωνισμού. Το θέμα της δικιάς μας ταινίας βασίζεται στην αληθινή ιστορία ενός αγοριού που μεγαλώνοντας σε ένα παραβατικό οικογενειακό περιβάλλον κατέληξε στα 13 του χρόνια στον εισαγγελέα. Στη συνέχεια, με την βοήθεια και συμπαράσταση της Επιτρόπου Ανηλίκων έχει την ευκαιρία να ζήσει κάποιες ξεχωριστές στιγμές αγάπης και στοργής, να φοιτήσει στο σχολείο, να κάνει φίλους.

 Έχοντας σαν άξονα την ιστορία του νεαρού αγοριού, οι μαθητές της Α Λυκείου του τμήματος των γαλλικών με τη βοήθεια της καθηγήτριας των γαλλικών, της μουσικού και του μαθηματικού έγραψαν το σενάριο, τη μουσική της ταινίας, έκαναν τα γυρίσματα, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν και τέλος έκαναν το μοντάζ της ταινίας. Επίσης, πρόσθεσαν  ελληνικούς υπότιτλους στην ταινία. Έτσι, η γαλλική γλώσσα και η μουσική θεωρεία έγιναν μέσο έκφρασης και δημιουργίας δημιουργώντας ισχυρό κίνητρο για μάθηση και αναζήτηση στον κόσμο της γνώσης Η καινοτόμος δράση προέκυψε από την επιθυμία των μαθητών να συμμετάσχουν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο διαγωνισμό της Γαλλοφωνίας παρουσιάζοντας ένα έργο διαφορετικό, ενδιαφέρον και καινοτόμο για το χώρο του δημόσιου σχολείου. Η εικόνα και ο χώρος του κινηματογράφου είναι γενικά ένας χώρος που γοητεύει τα παιδιά και αναπτύσσει πολλές τους δεξιότητες και ικανότητες, καλλιεργώντας συγχρόνως και τις ευαισθησίες τους και την κριτική τους ικανότητα αποφασίσαμε φέτος να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις μας σε κάτι διαφορετικό.

Δεδομένου του ότι η μουσική αποτελεί τρόπο έκφρασης και ζωής για τους μαθητές ενός Μουσικού Σχολείου , η δράση αυτή ήταν μια ευκαιρία να προβληθούν οι καλλιτεχνικοί  προβληματισμοί τους και να διευρυνθούν οι ορίζοντές τους πέρα από τη σχολική τάξη. Το είδος της μουσικής που χρησιμοποιήθηκε για την μουσική επένδυση της ταινίας, δηλαδή η ραπ μουσική, είναι ένα είδος που δεν διδάσκεται στο σχολείο, αν και είναι πολύ αγαπητό από τους εφήβους. Επίσης, το όνειρο των μαθητών των Μουσικών Σχολείων είναι η συμμετοχή τους σε ένα μουσικό σχήμα. Χάρη στη συγκεκριμένη δράση είχαν αυτή την ευκαιρία και γι’ αυτό το λόγο την αγκάλιασαν με τόσο ενθουσιασμό και δημιουργική διάθεση.

Αρχικά, με τη βοήθεια των δασκάλων τους μυήθηκαν στην τέχνη της δημιουργίας σεναρίου, την κινηματογραφική τέχνη, τη σύνθεση και την ενορχήστρωση. Στη συνέχεια, επιδόθηκαν με συνέπεια και ενθουσιασμό στην υλοποίηση των προτάσεων που έγιναν στην ομάδα σχετικά με το σενάριο, τους στίχους και τη μουσική επένδυση.

Η έντονη διάθεση για δημιουργία και καινοτομία εκ μέρους των μαθητών, αλλά και των συντονιστών καθηγητών, ήταν η κινητήριος δύναμη όλης αυτής της απίστευτης προσπάθειας που απαίτησε πολύ χρόνο και κόπο, έδωσε όμως παράλληλα μεγάλη ικανοποίηση και χαρά σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Αναλυτική περιγραφή της καινοτόμου δράσης και της διαδικασίας εφαρμογής στο σχολικό πρόγραμμα ή στη σχολική κοινότητα

Συμμετέχοντες: 14 μαθητές της Α΄ Λυκείου του ΜΣΣ και τρεις εκπαιδευτικοί.

Τρόπος εργασίας: σε μικρές ομάδες, συνεργασία όλης της ομάδας

Εργαλεία: ψηφιακή κάμερα, φωτογραφική μηχανή, υπολογιστής, μουσικά όργανα, μηχανήματα εγγραφής ήχου.

Διάρκεια υλοποίησης: τρεις μήνες

Σκοπός: η δημιουργία μια ταινίας μικρού μήκους βασισμένη σε 10 προεπιλεγμένες λέξεις και σε μια αληθινή ιστορία.

Α. Στόχοι του προγράμματος

1. Εκπαιδευτικοί στόχοι: Ανάπτυξη

  • των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών μέσα από την μεταξύ τους συνεργασία και τη συνεργασία με άλλους,
  • της ικανότητας να δημιουργούν και να παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους  μπροστά σε κοινό,
  • της ικανότητας να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους,
  • της δημιουργικότητας, της φαντασίας, των ταλέντων τους,
  • της κριτικής ικανότητας , και αυτής της λήψης πρωτοβουλιών και αποφάσεων.

2. Γλωσσικοί στόχοι

  • Ανάπτυξη της ικανότητας παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου στην ξένη γλώσσα.
  • Εμπλουτισμός του λεξιλογίου στη γαλλική γλώσσα.

3. Στόχοι σχετικά με τη Μουσική και την Τέχνη

  • Εξοικείωση με την τέχνη του κινηματογράφου.
  • Ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων.

Β. Στάδια εργασίας

  • Διερεύνηση στο διαδίκτυο σχετικά με τις δέκα προτεινόμενες λέξεις, τους μύθους και τις ταινίες μικρού μήκους.
  • Παρουσίαση του μύθου και τωνχαρακτηριστικών του.
  • Αναζήτηση μιας αληθινής ιστορίας. Συζήτηση και επεξεργασία του υλικού. Αποδόμησηκαιαναδόμησηαυτής.Επιλογή του τρόπου παρουσίασης αυτής.
  • Συγγραφή του σεναρίου και των στίχων.
  • Σύνθεση της μουσικής από μαθητές σε συνεργασία με την καθηγήτρια μουσικής.
  • Επιλογήηθοποιών. Διδασκαλία των ρόλων .Πρόβες. Γυρίσματα της ταινίας.
  • Διδασκαλία της μουσικής και των τραγουδιών. Πρόβες.
  • Δημιουργία κλειστής ομάδας στο facebook για άμεση επικοινωνία.
  • Μουσική επένδυση και ηχοληψία της μουσικής.
  • Μοντάζ και υπότιτλοι στα ελληνικά.

Γ. Συνδυασμός της δράσης με το αναλυτικό πρόγραμμα.

1. Μουσική Θεωρεία και πράξη: Οι στόχοι της δράσης συνδυάστηκαν με τους στόχους που αναφέρονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για τα μουσικά μαθήματα και εντάσσονται στην διδασκαλία «ελεύθερων και σύγχρονων κομματιών». Επίσης, η σύνθεση αποτελέσω μια ξεχωριστή εμπειρία για τους μαθητές.

2. Ξένη Γλώσσα: Η παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου στην γαλλικοί γλώσσα και η μετάφραση είναι στόχοι του αναλυτικού προγράμματος και η επίτευξη τους είναι πολύ πιο επιτυχής ότι υπάρχει κίνητρα μάθησης όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Δ. Προϋποθέσεις που θεωρούνται απαραίτητες για την καλύτερη ανάπτυξής της στο σχολείο

  • Άρστη συνεργασία και φιλικό κλίμα μεταξύ των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών.
  • Στήριξη της δράσης εκ μέρους της Διεύθυνσης του σχολείου ώστε να παρέχονται κάποιες απαραίτητες διευκολύνσεις και στήριξη.
  • Θετική ενίσχυση μαθητών και εκπαιδευτικών.
  • Ύπαρξη και διαθεσιμότητα εργαλείων ψηφιακής τεχνολογίας όπως υπολογιστές , λογισμικά, κάμερα, φωτογραφική μηχανή, στούντιο.
  • Η δυνατότητα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
  • Ευελιξία στο αναλυτικό  πρόγραμμα και ανανέωσή του.

Παρακάτω η σχετική φωτογραφία

 Δείτε απόσπασμα από το έργο!

Συντονίστρια του προγράμματος: Αντωνία Θεοχαρίδου