Ross Daly

Ο Ross Daly, ιρλανδικής καταγωγής, ζει τα τελευταία 30 χρόνια στην Κρήτη όπου διδάσκει κάποιες από τις μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου. Εγκαταστάθηκε στα Χανιά και ξεκίνησε να μελετά την κρητική λύρα με το μεγάλο δάσκαλο Κώστα Μουντάκη. Η μαθητεία του διήρκεσε πολλά χρόνια. Την ίδια περίοδο επισκεπτόταν συχνά την Τουρκία όπου μελέτησε την Κλασική Οθωμανική καθώς και την λαϊκή τουρκική μουσική. Έπειτα από αρκετά χρόνια εντατικής εκπαίδευσης σε διάφορες μουσικές παραδόσεις , το ενδιαφέρον του Ross Daly στρέφεται έντονα στη σύνθεση δίνοντας έμφαση στις διάφορες πηγές τις οποίες είχε μελετήσει. Σήμερα έχει κυκλοφορήσει περισσότερους από εικοσιπέντε δίσκους με συνθέσεις του, όσο και με δικές του διασκευές διαφόρων παραδοσιακών μελωδιών που είχε συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του. Η Κρήτη εξακολουθεί να αποτελεί μία βάση για την προσωπική και τη μουσική του έρευνα , ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο δίνοντας συναυλίες με περιεχόμενο τη μουσική του. Είναι ιδρυτής του μουσικού εργαστηρίου «Λαβύρινθος» στο Χουδέτσι Ηρακλείου, όπου γνωστοί και καταξιωμένοι μουσικοί δίνουν σεμινάρια που αφορούν σε μουσικά όργανα και παραδόσεις τροπικών μουσικών.

 Στις 25/26 Φεβρουαρίου 2013 ο δεξιοτέχνης και συνθέτης Ross Dally και η συνεργάτιδα του Κέλυ Θωμά δεξιοτέχνισσα της Κρητικής λύρας, επισκέφθηκαν το ΜΣΣ. Τη Δευτέρα 25-2-2013 πραγματοποίησαν ένα τετράωρο σεμινάριο για την Ανατολική μουσική και την Τρίτη 26-2-2013 ένα δίωρο εργαστήριο για τον αυτοσχεδιασμό στα πλαίσια των μαθημάτων των Μουσικών Συνόλων και της Οργανοχρησίας.

Οι μαθητές συμμετείχαν από προσωπικό ενδιαφέρον και συζήτησαν με τους καλλιτέχνες για τις μουσικές παραδόσεις της ανατολής, για τις τεχνικές που αναπτύχθηκαν στην ανατολική μεσόγειο και τη σύγχρονη μουσική πραγματικότητα. Παρουσιάστηκαν όργανα ιδιότυπα που σχεδιάστηκαν από τον ίδιο τον RossDally, επιπλέον ασχολήθηκαν και με το συνθετικό του έργο και τις πολυπολιτισμικές επιρροές του από Ινδία, Αφγανιστάν, Ιρλανδία, Ελλάδα, Τουρκία κ.ά. Τέλος οι δύο καλλιτέχνες παρουσίασαν στους ενθουσιώδεις μαθητές σύγχρονες μουσικές συνθέσεις δικές τους στο αμφιθέατρο του σχολείου.